Op de jaarvergadering van 29 augustus 2023 is onderstaand huishoudelijk reglement vastgesteld.
Huishoudelijk Reglement WSG 2023
Leden
Artikel 1.
Het lidmaatschap gaat in als het aanmeldformulier ingevuld is ingeleverd bij de secretaris.
Als leden kiezen voor contante betaling, dan gaat het lidmaatschap in na eerste betaling.
Artikel 2.
Verandering van adres, woonplaats of andere relevante wijzigingen moeten binnen acht dagen schriftelijk aan de secretaris worden medegedeeld.
Artikel 3.
Wanneer een lid zijn lidmaatschap tussentijds opzegt, eindigt zijn\haar lidmaatschap na vijf werkdagen nadat de secretaris deze boodschap schriftelijk ontvangt en alle financiële verplichtingen jegens de vereniging voor het betreffende boekjaar zijn voldaan.
Artikel 4.
Moedwillige beschadigingen aan eigendommen van de vereniging of door haar in huur genomen, ter leen ontvangen of anderszins in gebruik verkregen goederen, komen voor rekening van de dader. Het bedrag van de schadevergoeding wordt door het bestuur vastgesteld.
Artikel 5.
De leden kunnen wegens gedrag, wat indruist tegen algemeen geldende regels van moraal en fatsoen, voor een onbepaalde tijd worden geschorst.
Bestuur
Artikel 6.
Het bestuur bestaat minimaal uit:
a. een voorzitter;
b. een secretaris;
c. een penningmeester;
d. een intern competitieleider;
e. een bestuurslid accommodatie en materiaal;
Artikel 7.
Het bestuurslidmaatschap eindigt:
• Drie jaar na het moment van aantreden.
• Door overlijden van een bestuurslid.
• Bij schriftelijke ontslagneming (bedanken).
• Bij ontslag door een bestuurslid in een vergadering waarin het voltallig bestuur aanwezig is.
Bestuursleden zijn hernoembaar, behalve als zij ontslagen zijn.
Artikel 8.
Het bestuur is belast met de uitvoering van de statuten, het huishoudelijk reglement, benevens alle andere regels, bepalingen en besluiten van de vereniging. Het heeft het recht dispensatie te verlenen, behalve van de statuten en die artikelen waarvan de beslissing aan de Algemene Ledenvergadering is overgegeven. Het is verplicht van alle dispensaties mededeling te doen op de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering. Het bestuur beslist verder in alle gevallen waarin niet in de bovengenoemde is voorzien.
Artikel 9.
De voorzitter leidt de vergaderingen en oefent toezicht uit op het volvoeren van de taak van de overige bestuursleden. Hij/zij is de woordvoerder van het bestuur, hij mag alle uitgaande stukken van de vereniging ondertekenen.
Artikel 10.
De secretaris houdt in daarvoor bestemde boeken of programma’s de notulen van alle vergaderingen bij. Hij/zij voert de briefwisseling uit naam van en in overleg met het bestuur. Hij/zij ondertekent alle van hem uitgaande stukken en is verplicht hiervan een kopie te houden. Hij/zij is belast met het bijhouden van de ledenlijst. In de Algemene Ledenvergadering brengt hij/zij verslag uit over het afgelopen verenigingsjaar. Hij/zij heeft het beheer over het archief. Bij ontstentenis van de voorzitter neemt hij/zij diens functie waar. Hij/zij treedt, zolang zijn waarneming duurt, in alle rechten en plichten van de voorzitter.
Artikel 11.
De penningmeester beheert de gelden van de vereniging en zorgt voor het innen van alle aan de vereniging toekomende baten. Hi/zij is voor de onder zijn beheer zijnde gelden persoonlijk aansprakelijk, tenzij hij overmacht kan aantonen. Hij/zij doet die uitgaven, welke het gevolg zijn van toepassing van de reglementen, de besluiten van de algemene vergadering en de bestuursbesluiten. Betalingen uit de verenigingskas worden door hem niet gedaan dan tegen behoorlijke kwitanties. In de Algemene Ledenvergadering brengt hij/zij verslag uit van zijn beheer over het voorgaande verenigingsjaar.
Artikel 12.
Het beheer van de penningmeester wordt gecontroleerd door een kascontrolecommissie. Deze commissie bestaat uit twee leden die worden benoemd buiten het bestuur op de Algemene Ledenvergadering. De controle vindt minstens eenmaal per jaar plaats en de commissie brengt van haar bevindingen verslag uit bij het bestuur en de algemene ledenvergadering.
Artikel 13
Bij tussentijds aftreden van een der bestuursleden wordt diens functie door een van de overige bestuursleden waargenomen, totdat in de ontstane vacature is voorzien. Wenst het bestuur in zijn geheel tussentijds af te treden, dan is de secretaris verplicht om binnen vier weken een Algemene Ledenvergadering uit te schrijven en blijven de bestuursleden demissionair in functie tot het nieuwe bestuur is gekozen.
Artikel 14.
Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester. Het dagelijks bestuur is belast met de regeling van dagelijkse zaken en neemt besluiten in spoedeisende zaken. Van de gedane handelingen is men verplicht om, desgevraagd, op de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering verantwoording af te leggen.
Artikel 15.
Besluiten van het bestuur zijn bindend voor alle leden tot de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering; welke het besluit kan bekrachtigen, wijzigen of vernietigen. Bekrachtiging kan ook stilzwijgend geschieden door het niet memoreren op de Algemene Ledenvergadering.
Artikel 16.
Een lid van het bestuur kan door de meerderheid van het bestuur geschorst worden tot aan een, binnen een maand , te beleggen Algemene Ledenvergadering. Deze kan de schorsing opheffen of de persoon uit zijn functie ontzetten. Bij verzuim tot het houden van de bedoelde vergadering vervalt de schorsing automatisch.
Artikel 17
Het bestuur is in al zijn handelingen verantwoording schuldig aan de Algemene Ledenvergadering.
Artikel 18.
De bestuursvergaderingen hebben plaats:
• minstens drie maal per jaar ;
• op verlangen van de voorzitter;
• op verzoek van minstens drie bestuursleden;
Vertrouwenspersoon
Artikel 19
WSG beschikt na het besluit hiertoe van de Algemene Ledenvergadering op 30 augustus 2022 over een vertrouwenspersoon. Hierop is het Statuut Vertrouwenspersoon van de Wuh van toepassing. Dit statuut is te raadplegen via de website van WSG.
Algemene Ledenvergadering
Artikel 20
Het bestuur schrijft een Algemene Ledenvergadering uit:
• jaarlijks ingevolge het bepaalde bij de statuten;
• op schriftelijk verzoek van minstens drie bestuursleden;
• in de gevallen waarin dit reglement zulks voorschrijft;
Artikel 21
De oproep tot het houden van een Algemene Ledenvergadering geschiedt minstens twee weken van tevoren, door middel van publicatie in het verenigingsorgaan en/of schriftelijk aan alle leden.
Geldmiddelen
Artikel 22.
De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit:
a. contributie van reguliere leden
b. bijdrage van donateurs
c. andere inkomsten
De jaarlijkse contributie wordt vastgesteld door het bestuur en bij wijziging bekrachtigd door de Algemene Ledenvergadering.
De wijze van inning wordt vastgesteld door het bestuur.
De minimum bijdrage voor donateurs en leden wordt vastgesteld door het bestuur.
Artikel 23.
Het bestuur heeft het recht om leden, die na twee maningen, hun financiële verplichtingen jegens de vereniging niet nakomen, te ontzetten uit het lidmaatschap van vereniging. Bovengenoemd lid zal pas gesaneerd worden richting de KNSB, zodra bovenstaande voorwaarden zijn vervuld. De betalingsverplichtingen jegens de vereniging vervallen hier overigens niet mee.
Wedstrijd en trainingen
Artikel 24.
Het bestuur is gemachtigd maatregelen te nemen ter handhaving van de orde bij de wedstrijden, trainingen en andere verenigingsactiviteiten.
Algemeen
Artikel 25.
Het bestuur beslist in alle gevallen waarin door de statuten en de reglementen niet is voorzien.
Artikel 26.
Veranderingen in dit huishoudelijke reglement, welke niet in strijd zijn met de statuten kunnen alleen door de algemene ledenvergadering worden aangebracht met ten minste twee derde van de aanwezige stemmen.
Artikel 27.
Ieder lid wordt geacht om de statuten en de huishoudelijke reglementen te kennen, alsmede de wettig gestelde regels en bepalingen.